Har du frågor?

Om oss

Vad är XPrint.se?

Vad säljer XPrint.se?

Är det säker att handla hos XPrint.se

...

Vanliga frågor

Beställning

Varför har jag inte fått någon orderbekräftelse?

Vad händer om jag angivit fel adress eller annan information vid beställning?

Kan jag avbryta min order?

Kan jag föra ändringar i min order efter köp?

Betalning

Vilka betalsätt erbjuds hos XPrint.se?

Vad gör jag om jag inte fått min faktura?

Retur & Reklamation

Hur gör jag en retur?

Hur reklamerar jag en vara?

Vad gör jag om mitt paket och/eller mina produkter kom fram skadade?

Vad ska jag göra om jag fått fel vara eller om en vara saknas?

Leverans

Vilka leveransalternativ erbjuder XPrint.se?

Hur lång är leveranstiden?

Vilka leveransalternativ erbjuder ni?

Vad kostar frakten?

Hur kan jag spåra mitt paket?

Allmänna köpvillkor

1. Allmänt

1.1
Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument gör en beställning via www.xprint.se, och därtill hörande sidor. Avtal ingås mellan dig och XPrint. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om XPrint framgår på Sajten. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via Sajten.

1.2
XPrint accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. För att kunna beställa på Hemsidan måste Du ha fyllt 18 år. XPrint förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.3
XPrint reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Hemsidan, exempelvis fel i teknisk specifikation, produktbeskrivning eller felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. XPrint har rätt att rätta till sådana eventuella misstag och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du beställt kommer XPrint självklart att meddela dig och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan XPrint går vidare med att behandla beställningen. All bildinformation på Hemsidan ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garantera varans exakta utseende. XPrint ansvarar inte för information på Hemsidan som kommer från en tredje part.

1.4
Hemsidan och allt innehåll på Hemsidan ägs av XPprint eller dess licensgivare. Genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar är informationen skyddad. Produktnamn, varumärken, bilder, firmanamn och grafik, design, layout samt information om tjänster, varor och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från XPrint.

2. Beställning och avtal

2.1
När du genomför en beställning på XPrint.se så accepterar du våra Villkor. När du accepterar villkoren förbinder du dig därmed att följa dessa i sin helhet, samt du godkänner även att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt XPrints integritetspolicy.

2.2
Ett avtal om köp ingås först när XPrint bekräftat din beställning och du mottagit orderbekräftelse per e-post. vi rekommenderar dig att spara orderbekräftelsen samt ordernummer för eventuella kontakter med vår kundtjänst. I din orderbekräftelse hittar du information om de köpta produkterna, pris samt den kundinformation som angivits i kassan.

2.3
Fram till dess att din beställning är färdigbehandlad kan du ändra eller avbryta din beställning. I det fall där beställningen avbryts så kommer XPrint återbetala alla eventuella betalningar som du har gjort för beställningen.

3. Kunduppgifter

3.1
När du genomför en beställning eller registrerar ett användarkonto på XPrint.se så kommer du ombes uppge en del personuppgifter. Du bekräftar genom beställning hos oss att de uppgifter du lämnar är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Genom att göra en beställning hos XPrint.se så godkänner du även vår integritetspolicy. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter under fliken Integritetspolicy.

3.2
Du har själv ansvar att se till att ingen annan kan komma åt eller använda dina in loggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handlingar med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen.  Om du misstänker att obehöriga har fått tillgång till dina kontouppgifter ska du omgående anmäla detta till XPrint.se. Du ansvarar själv för alla köp som genomförts med dina inloggningsuppgifter om en sådan anmälan inte upprättats.

4.Priser, avgifter och betalning

4.1
Vid beställning via vår hemsidan gäller de priser som anges på hemsidan. Prisuppgifter anges i SEK och är inkl moms. Priser inkluderar ej betalnings- och fraktavgifter, dessa anges separat. XPrint har rätt att avbryta en beställning om priset på beställd produkt är uppenbart felaktigt, exempelvis om priset är så lågt att du själv bör inse att det är felaktigt. Har du frågor gällande prisuppgifter på en specifik produkt så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

4.2
Du kan betala på de sätt som anges nedan. XPrint har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av XPrint. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan XPrint eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning, i dessa fall kommer du upplysas om detta. XPrint förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt eller ändra betalsätt om det som du valt av någon anledning inte fungerar vid köptillfället.

4.3
Betalningsalternativ:
XPrint erbjuder betalning med klarna checkout. Du kan läsa mer om hur klarna hanterar dina personuppgifter och ditt köp här.

5. Erbjudanden och Kampanjer

5.1
XPrint kan ibland erbjuda kampanjer på hemsidan som kan komma att ha förmånligare villkor än de som anges här, exempelvis gällande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller endast så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som av XPrint angivits i samband med kampanjen. XPrint förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Sajten gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

6. Leverans och transport

6.1
Vår målsättning är att du som kund ska få leverans av din order inom 1-3 arbetsdagar. Leveranstiden kan dock i vissa fall variera beroende på mängden beställningar eller omständigheter som XPrint inte kan råda över så som förseningar hos transportörer och liknande. I fall som det sistnämnda ansvarar inte XPrint för eventuell försening av leveransen.

6.2
Om paket ska lösas ut ska du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och kollinummer. Du får en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, brev eller sms. Vid hemleverans behöver det finnas en person tillgänglig att ta emot paketet. Varubrev levereras normalt direkt till din brevlåda, om paketet inte får plats i brevlådan levereras det istället utanför dörren.

6.3
För alla paket som inte hämtas ut från postombudet debiteras e avgift om 180 kr. Avgiften motsvarar de kostnader för expeditionsavgift, returfrakt och hantering som uppkommer när ett paket inte hämtas ut. Om du ångrat ditt köp när paketet kommit fram till postombud måste du hämta ut paketet och returnera det med vår returfraktsedel. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

6.4
XPrint.se skickar alla paket med Postnord. Om paketet har en synlig skada, varan skadas eller kommer bort under transporten måste du meddela vår kundtjänst så fort som möjligt då vi behöver anmäla detta till transportören inom 1-3 dagar från mottagandet.

7. Ångerrätt & Returer

7.1
Vid beställning hos XPrint.se har du alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela XPrint inom 14 dagar  från det att du eller ditt ombud har tagit emot beställningen. Ångerrätt eller bytesrätt gäller ej på personliga posters som personaliserats och trycks på beställning. I samband med en beställning av vara där  ångerrätt inte gäller får du information om detta.

7.2
Varorna ska returneras i samma skick som de var i vid leverans till dig. Om varan tydligt har använts har XPrint rätt att göra ett avdrag från ersättningen. Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen.

7.3
Om du vill ångra köpet ber vi dig kontakta oss innan ångerfristen löpt ut och meddela att du vill göra en retur. Vi skickar ut en returfraktsedel till dig som du använder för att skicka varorna. Skicka sedan tillbaka varorna till oss i det skicka som de kom i, lägg med en lappa i returen där du anger ditt ordernummer samt kort beskriver anledning till retur. XPrint tar inte emot returer där du köpt egen frakt och paketet levererats till ett paketombud, vi hämtar inte ut en sådan retur och det kommer då returneras till dig av paketombudet. I dessa fall ansvarar du själv för eventuella extra avgifter som kan tillkomma då paketet inte hämtats ut.

7.4
I det fall där du utnyttjar ångerrätten betalar du returfrakten och du ansvarar även för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Från det datumet då XPrint mottagit ditt meddelande att du önskar göra en retur har du 30 dagar på dig att skicka varan till oss. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong.

7.5
När du ångrar ditt köp betalar XPrint tillbaka det belopp som du betalat för varan, exklusive returfraktavgiften. Om du returnerar del av order återbetalas ej leveranskostnaden. På det belopp som ska återbetalas har XPrint rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7.6
XPrint betalar tillbaka beloppet snarast, dock senast inom 14 dagar från och med det datum XPrint tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. XPrint får dock vänta med återbetalningen tills dess att vi tagit emot varan eller du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

8. Reklamation & Garanti

8.1
Du som konsument har alltid 3 års reklamationsrätt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vill du reklamera en vara ska du kontakta XPrint.se så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.

8.2
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer XPrint  kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi strävar efter att ovan ska ske inom 14 dagar från det att vi mottagit reklamationen. XPrint följer riktlinjer från allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se.  Du kan hitta mer information på www.konsumentverket.se.

8.3
Vissa av produkterna på XPrint.se kan omfattas av garanti, information om eventuell garantitid och villkor finns på produktsidan för respektive vara. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, aldrig fel som uppkommit om du varit oaktsam eller vid förändring av varans funktion eller utseende.

9. Force majeure

9.1
XPrint ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som XPrint inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, extrema väderföhållanden, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar XPrint dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och XPrint rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

10. Ändringar av villkoren

10.1
XPrint förbehåller sig rätten att göra ändringar dessa villkor när som helst i tiden. Eventuella ändringar gäller från det att du har accepterat villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Hemsidan) XPrint rekommenderar att du håller dig uppdaterad på vår hemsida regelbundet för att se eventuella ändringar direkt.

11. Tillämplig lag, tvist & ogiltighet

11.1
Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

11.2
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med XPrints kundtjänst. Om tvist ej kan lösas i samförstånd med XPrints kundtjänst kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Du kan läsa mer på http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol. Vid eventuell tvist följer XPrint beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Leverans & returer

Leverans

Hur lång är leveranstiden?
Vår leveranstid är normalt 1-3 vardagar från beställningsdatum. Vi på XPrint.se strävar alltid efter att kunna skicka din order samma dag eller senast dagen efter beställning.

Notera dock att leveranstiden ibland kan bli fördröjd med 1-2 dagar vid hög orderingång eller vid förseningar hos fraktbolaget.

Vilka leveransalternativ erbjuder ni?
Vi använder oss av Postnord för att leverera din order, större paket levereras vanligtvis till ett postombud där du kan hämta ut det. Mindre paket levereras till din brevlåda eller vid din dörr om det inte får plats i brevlådan.

Vad kostar frakten?
Vi erbjuder fri frakt vid köp över 500 kr, handlar du för mindre än 500 kr så tillkommer en fraktavgift om 59 kr.

Hur kan jag spåra mitt paket?
När din order har skickats från oss kommer du få ett mejl med ett spårbart kollinummer samt information gällande leveransen. Observera att det kan ta upp till 48 timmar innan spårningslänken är aktiv.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Om du inte hämtar ut ditt paket inom utsatt tid kommer det automatiskt skickas tillbaka till oss. För alla paket som inte hämtas ut från postombudet debiteras en avgift om 180 kr. Avgiften motsvarar de kostnader för expeditionsavgift, returfrakt och hantering som uppkommer när ett paket inte hämtas ut.

Returer & Reklamation

Kan jag returnera min order?
Ja hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela XPrint inom 14 dagar  från det att du eller ditt ombud har tagit emot beställningen.

Hur gör jag en retur?
Om du vill returnera en eller flera varor ber vi dig kontakta oss inom 14 dagar från det att du tog emot ordern.

Vi behöver veta följande information innan du returnerar:

  • Ordernummer
  • Namn
  • E-postadress
  • Namn eller artikelnummer på de produkter du önskar returnera
  • Varför du vill returnera.

Packa varorna som du vill returnera så säker som möjligt, Varorna ska returneras i samma skick som de var i vid leverans till dig och får ej vara tydligt använda.

Vi kommer återbetala beloppet för returnerade varor exklusive returfraktkostnaden inom 14 dagar från och med det datum XPrint tog emot ditt meddelande om önskad retur.

Hur reklamerar jag en vara?
Om du vill reklamera en vara så ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt för att meddela oss om felet samt för att skicka in bilder på eventuell skada. Du kan använda dig av vårt kontaktformulär som du hittar här.

Integritetspolicy

Introduktion

Din personliga integritet är självklart viktig för oss på XPrint.se och vi följer de lagar och regler som gäller för personuppgiftsskydd. I denna policy vill vi informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter. Du är självklart alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller funderingar kring hur vi hanterar din personuppgifter.

Personuppgifter är information som kan bli sammankopplad med dig som privatperson, till exempel ditt namn och din kontaktinformation.

Varför behöver vi behandla dina personuppgifter?

  • För att kunna hantera och leverera din order.
  • För att kunna ge erbjudanden och inspiration till dig. Både genom
    nyhetsbrev, sms och riktad personanpassad marknadsföring i sociala
    medier.
  • För att vi ska kunna fråga dig om din upplevelse hos oss.
  • För att skapa och underhålla ett kundkonto hos oss.


Om du vill veta mer så kan du läsa den mer detaljerade informationen som följer nedan. Har du frågor gällande innehållet så är du alltid välkommen att kontakta oss.

Vår behandling av dina personuppgifter

Vem är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter?

Vilka uppgifter behandlar vi och från vem eller var hämtar vi dem?
XPrint kommer behandla de uppgifter som du lämnar till oss eller som vi samlat in på sajten genom cookies. De personuppgifter som vi behandlar är ditt personnummer, namn, kön, e-postadress, köp och betalhistorik, orderhistorik, adress, telefonnummer samt annan information som du själv lämnar ut till oss när du kontaktar vår kundtjänst.

Notera att vår leverantör av betalningslösningar (Klarna) behandlar personuppgifter som de själva hämtar på vår hemsida vid genomförande av beställning. De ansvara själva för deras behandling av de uppgifter som de hämtar. Du kan läsa mer om klarnas behandling av personuppgifter här.

Ändamål och laglig grund till behandlingen av dina Personuppgifter.

Vem kan vi komma att dela dina uppgifter med?
Dina uppgifter behandlas i huvudsak av XPrint.se och vi kommer aldrig sälja dina personuppgifter. I vissa fall kan vi behöva dela dina uppgifter för att kunna fullfölja våra skyldigheter till dig som kund.

  • För att vi ska kunna leverera din beställning behöver vi dela dina
    personuppgifter med transportbolag.
  • För att kunna tya betalt behöver vi dela dina personuppgifter med
    vår leverantör av betallösningar (Klarna).
  • Vi kan komma att dela dina personuppgifter med övriga mottagare så som myndigheter, leverantörer av marknadsföringstjänster så som Facebook eller Google, IT-leverantörer som hjälper oss med IT-tjänster med mera.


Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Om du registrerar ett kundkonto hos XPrint.se sparar dina registrerade uppgifter tills du avregistrerat ditt konto. Detta kan du göra när som helst. Om du inte registrerat ett konto sparas dina uppgifter så länge det är nödvändigt utifrån lagkrav eller för att vi ska kunna fullfölja åtaganden gentemot dig som kund, exempelvis för att genomföra leverans av din order.

Dina rättigheter

Du har enlågigt dataskyddslagen flera rättigheter som låter dig påverka behandlingen av dina personuppgifter, nedan följer information om detta.

  • Rätt att bli informerad.
    Du har rätt att bli informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi gör det genom denna dataskyddsinformation, annan information på vår hemsida, samt genom att svara på frågor från dig.
  • Rätt att få tillgång till din data.
    Du kan begära en kopia av dina personuppgifter om du vill veta vilken information vi har om dig.
  • Rätt till dataportabilitet.
    Du kan begära en kopia av de uppgifter som rör dig och som vi behandlar för att fullgöra ett avtal med dig, eller baserat på ditt samtycke, i ett maskinläsbart format.
  • Rätt till rättelse.
    Du har rätt att korrigera felaktig eller ofullständig information om dig själv, och att komplettera sådan information.
  • Rätt att få din information raderad.
    Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter. Detta gäller sådana uppgifter som inte längre är nödvändiga att behandla för det syfte de blev insamlade, eller om du återkallar ditt samtycke.
  • Rätt till begränsning av behandling.
    Om du anser att uppgifterna inte är korrekta eller att vår behandling strider mot lag eller att vi inte behöver uppgifterna för ett specifikt ändamål kan du begära att vi ska begränsa behandlingen av uppgifter om dig. Du kan också begära begränsning under tiden du väntar på vår kontroll om vårt intresse att behandla dina uppgifter väger tyngre än din rätt att inte få dessa uppgifter behandlade.
  • Rätt att motsätta dig behandling av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling.
    Du kan invända mot vår behandling som sker baserat på berättigat intresse baserat på dina personliga omständigheter. Du kan även alltid invända mot att vi använder din information för marknadsföring.
  • Rätt att invända mot ett automatiserat beslut som i betydande grad påverkar dig.
    Du har rätt att invända mot ett automatiserat beslut som fattats av om detta beslut innebär rättsliga följder eller utgör ett beslut som på liknande sätt i betydande grad påverkar dig.
  • Rätt att återkalla samtycke.
    Du har i fall där vi behandlar dina personuppgifter baserat på ditt samtycke eller uttryckliga samtycke, rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. Detta innebär att vi slutar med behandlingen men påverkar inte den behandling vi redan gjort.
  • Rätt att lämna in ett klagomål.
    Du har rätt att lämna in ett klagomål hos en tillsynsmyndighet.